NKSE bedside

Hejsan igen. Vet att jag är sjukligt inaktiv här men livet kommer emellan ibland. Många utav er har önskat ett inlägg om hur NKSE bedside går till, så jag tänkte att jag gör ett litet inlägg om det. 
 
På examinationsdagen fick jag komma till avdelningen och sitta och vänta i ett rum medan examinerande sjuksköterska tillsammans med nattpersonalen valde ut en lämplig patient som jag inte tidigare vårdat eller träffat samt kontrollerade med patienten att det var okej att jag vårdade denne under tre timmar. Därefter fick jag rapport på min patient och fick sedan lägga upp morgonarbetet som jag själv ville. Min patient hade diabetes vilket hen inte skötte riktigt optimalt och hade tidigare under helgen vägrat extra insulin när sockret låg högt. Hen hade även pneumoni vilket var orsaken till att hen var inne på avdelningen. Det skulle även tas kontroller och prover på morgonen. 
 
Jag valde att snabbt läsa igenom journalanteckningarna från tidigare dagar och gick sedan till patienten och presenterade mig. Därefter tog jag en NEWS som såg bra ut förutom ett väldigt högt blodtryck samt att patienten var lite på gränsen till febril. Valde därför att ta om blodtrycket en gång till för att kontrollera att det inte var ett felvärde. Samtidigt så informerade jag patienten om vad jag gjorde och varför. Under hela tiden stod examinerande sjuksköterska tyst i bakgrunden och antecknade på ett block. Då blodtrycket var fortsatt förhöjt informerade jag patienten om detta och tog sedan med mig det som en fråga till ronden. Patienten hade tidigare stått på blodtryckssänkande läkemedel. Med tanke på patientens lite förhöjda temp frågade jag om hen önskade febernedsättande vilket hen gärna ville ha. Därefter tog jag morgonens prover och patienten var sjukligt svårstucken. Hittade ett kärl som jag stack i men lyckades inte. Frågade patienten om det var okej att jag gjorde ett försök till och hen godkände detta. Lyckades inte heller vid andra försöker och nervositeten tog över för mycket när examinatorn stod bakom och antecknade. Det for många tankar genom huvudet vad hon egenltigen tyckte och tänkte om mig osv. 
 
Därefter tog jag p-glukos vilket visade på ett förhöjt blodsocker, ca 13 mmol/l.  Jag visste då att patienten tidigare hade nekat något extra läkemedel mot detta. Jag kontrollerade vilka läkemedel patienten skulle ha på morgonen och delade dessa samt delade alvedon från generella ordinationer pga patientens temp. Innan jag drog upp extra insulin gick jag tillbaka till patienten och frågade om hen ville ha sitt insulin. Patienten nekade till detta och jag gav då enbart de övriga medicinerna vilket bland annat innefattade intravenös antibiotika. Samtidigt som jag gav antibiotikan hade jag tid att sitta och småprata med patienten och kontrollera hur denne mådde. Patienten upplevde att hostan blivit försämrad men mådde för övrigt bra. 
 
När jag var färdig med detta gav jag patienten frukost och kontrollerade att hen hade allt för dagen så som kläder och hygienartiklar, sen satte jag mig på expeditionen och kollade igenom allt jag gjort samt skrev ner vad som framkommit. Skrev ner mina frågor inför ronden så som hens förhöjda blodtryck och försämrade hosta. Examinerande sjuksköterska ställde ibland lite frågor för att kontrollera hur jag tänkte om jag inte själv sagt det högt. Jag försökte hela tiden tänka på att "tänka högt" för att hon skulle hänga med i hur jag tänkte och resonerade. När jag hade skrivit ner mina frågor inför ronden frågade hon om det var något mer jag behövde veta gällande patientens hosta. Då kom jag direkt på att jag såklart behöver fråga om hostans karaktär. Gick tillbaka till patienten som bekräftade att det var slemhosta denne upplevde. 
 
Därefter fick jag ronda först för att jag skulle hinna på utsatt tid. Jag tog upp mina frågor med de rondande läkarna och därefter var det slut. Rapporterade över patienten till ansvarig sjuksköterska för dagen och sen fick jag och examinerande sjuksköterska sitta och fika i ca en timme i väntan på examinerande lärare från skolan. 
 
När läraren kom fick jag rapportera patienten till henne och därefter gick examinerande sjuksköterska igenom steg för steg vad jag hade gjort och kom med synpunkter om det var något hon hade tänkt på. Hon tog bland annat upp att jag hade missat att sprita händerna vid ett tillfälle men att jag annars varit väldigt noggrann. Hon tyckte även att jag kunde småpratat lite mer med patienten vid provtagning samt antibiotika, men påtalade samtidigt att hon också var lite mer tillbakadragen som nyfärdig ung sköterska. Hon påpekade också att jag inte hade gått djupare in i varför patienten inte ville ha sitt extra insulin och att jag skulle frågat om orsak till detta och informerat om konsekvenserna av att inte ta sitt insulin. Hon nämnde även att jag inte hade använd handskar vid venprovtagning och ställde en öppen fråga kring hur jag resonerade kring detta. Jag gick då igenom det vi lärt oss genom skolan att man själv väljer om man vill ha hanskar, så länge man alltid gör likadant som skolan så fint lärt oss. Representanten från skolan bekräftade detta men båda påtalade bara att jag för min egna säkerhet bör tänka igenom om jag kanske ändå inte skulle ha handskar i framtiden. Därefter meddelade läraren att jag var godkänd och hon önskade mig all lycka till. Därefter fick jag lov att sluta för dagen. 
 
Så det var det. Sjukligt nervös dag men som slutade så bra. Lycka till om du själv skall göra NKSE i framtiden. Roligt och givande. 
 
 
Anonym
Kommentar postad
Shit vad läskigt det lät haha. Då vet man vad som väntar! /Nybliven sjuksköterskestudent
Nicklas
Kommentar postad
Rena mardrömmen! 2 månader kvar för mig.. hjärtattack redan nu typ.. Känns ju ändå som att "examinerande" sjuksköterska visar lite hänsyn till vår nervositet under provet. /Nicklas
Svar: Tänkte säga att du inte ska vara nervös men det vet jag själv att det är oundvikligt. Men dom är snälla och vill att du ska klara dig så oroa dig inte! Lycka till
Julia Sundström
Amanda
Kommentar postad
Hej! Jag har en fråga angående insulinet. Om patienten inte vill ha insulin så kan ni inte tvinga, för det får man ju inte. Men om patienten inte får sitt insulin kan hen få väldigt högt socker. Hur ska man då som ssk lösa det? Jag har själv en men mamma med typ 1 och hon mår ju väldigt dåligt om hon har för högt. Gjorde inte patienten det? Läser själv till ssk så undrar av nyfikenhet vad man som ssk då ska göra? Det blir svårt för man får inte tvinga patient men tillslut blir det ju farligt om patienten har för högt.
Sanna
Kommentar postad
Skulle du kunna tänka dig att skriva om det teoretiska NKSE-provet (om du skrev detta) samt om ni hade någon avslutande läkemedelsräkning i termin 6. Kram! :) /SSK-student
Svar: Hej! Den teoretiska NKSE var väldigt enkel tyckte jag. Så länge du har hängt med lite under dina tre år så har du det där inne i huvudet :) Den var upplagd utefter två patientfall med följdfrågor osv som man skulle besvara om olika sjukdomstillstånd, omvårdnadsåtgärder osv. Jag pluggade kvällen innan och klarade det fint. Jag säger inte att det är att rekommendera men du behöver inte stressa ihjäl dig och plugga i flera månader innan :) Vi hade ingen annan lkm-beräkning i T6 förutom den lilla delen på NKSE. Lycka till!
Julia Sundström

  • 2017:

    Januari, Februari, Mars, April, Maj, Juni, Juli, Augusti, September

  • 2016:

    Januari, Februari, Mars, April, Maj, Juni, Juli, Augusti, September, Oktober, December

  • 2015:

    Januari, Februari, Mars, April, Maj, Juni, Juli, Augusti, September, Oktober, November, December

  • 2014:

    Januari, Februari, Mars, April, Maj, Juni, Juli, Augusti, September, Oktober, November, December

  • 2013:

    Februari, Mars, April, Maj, Juni, Juli, Augusti, September, Oktober, November, December